Text från jordbruksverket

Utdrag från en text på Jordbruksverket;

"Utrymmen för hundar

Rum och andra utrymmen där din hund vistas ska vara anpassade efter hur många djur som finns där. Alla hundar ska ha tillgång till en ren, torr och mjuk liggplats där de kan ligga i naturlig ställning. Tänk också på att hundar tycker om att "bädda" själva, så ge dem möjlighet att göra det. Digivande tikar ska ha en lugn plats för sig och sina valpar.

 

Inomhusmiljö

Miljön där hundarna vistas ska ha en temperatur och luftfuktighet som lämpar sig för dem. Det ska finnas fönster som släpper in dagsljus och belysning som inte irriterar hundarna.
 
I större anläggningar för hundar ska det finnas utrymmen för
  • foder och foderhantering
  • bad och skötsel av djuren
  • isolering och vård av sjuka djur.
Tänk också på att det måste vara möjligt att rädda hundarna om det brinner."

(Länk; Jordbruksverket)



* Ren, torr, mjuk liggplats där de kan ligga i naturlig ställning? -check!
*
Plats där hunden kan "bädda" sin säng själv? -check!
*
Temperatur och luftfuktighet? -check!
* Fönster som släpper in ljus och icke irriterande belysning? -check!

   De tre sista punkterna är ju inte för mig men;
* Foder (Matplats), Foderförvaring? -check!
*
Bad och skötsel av djuren? -check!
*
Isolering och vård av sjuka djur? - .... huh?
*
Möjlighet att rädda hund och katt om det brinner? -check!


Anledningen till att jag lägger ut detta inlägg är för att flera har "varit på" mig eller påpekat att jag bor i lägenhet och därför inte kan ha en hund. Iaf inte en "stor hund" (vilket jag inte anser att Nala är, hon är mellanstor, men iaf) Jag har den synen på saken att bara hunden får den mentala och fysiska stimulering den behöver, och kanske även ännu mer, så bryr den sig inte om vart den sover. Om den bor i ett slott eller en lite mindre tvåa. Hur gör vilda djur? Bygger de upp stora slott i skogen, eller bor de i grottor etc? precis! Har aldrig sett en varg bygga stort hus ute i skogen (undra om det ens går, de måste ju få byggnadslov! haha!) well, iaf. En hund som bor ute på landet kanske mår sämre än en hund i lägenhet, då t.ex de som bor på landet släpper lös sin hund på markerna och den får springa fritt men kanske inte får den träning den behöver, och hunden i lägenhet får mer än väl all den träning den behöver, men kan inte gå ut själv på tomten och kissa utan ägaren måste med. Nu säger jag ju inte att det alltid är så, men det kan vara!




..::xoxoxo::..
Pussar & Kramar
Yours sincerely


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0